A zöld toll módszer a gyermek sikereit emeli ki a hibák helyett!
Ha megkérdeznénk a tanárokat, milyen színű tollat használnak a kisdiákok munkáinak értékelésekor, valószínűleg nem lepődnénk meg azon, ha a piros színt említenék a legtöbben.
A piros szín használata logikusnak tűnik például a kék vagy a fekete helyett, amivel amúgy is írnak a gyerekek. A piros megkülönböztet, észrevehető, látványos. Olyannyira látványos és „hatásos”, hogy egyre többen megkérdőjelezik a piros toll használatának a létjogosultságát.
A piros az élővilágban a veszély színe, ezért nem meglepő, hogy egy piros tollal kijavított feladat miatt a diákok kényelmetlenül érezhetik magukat vagy szégyenkeznek. Különösen veszélyes a gyerekek önértékelésére nézve ez a javítási módszer az alsó tagozatos osztályokban, ahol érthető módon sokat hibáznak még. A korai években szerzett és berögzült negatív visszajelzések ugyanis egy egész életre kihathatnak.
A pirossal áthuzigált feladatok láttán a gyerekek ráadásul elveszíthetik a lelkesedésüket, és fennáll annak a veszélye, hogy egy eleve érdeklődő és szorgalmas kisgyerekből visszahúzódó és demotivált tanuló válljon.
A zöld toll módszer
Az orosz származású Tatyana Ivanko felismerte a piros toll használatának hosszútávú negatív hatásait, és kifejlesztette a zöld toll módszert, ami a sikeresen megoldott feladatokat emeli ki.
Hogy miért hasznos ez a szemlélet? Nézzük meg!
1# Elősegíti a pozitív szokások és rutinok kialakítását. A diákok dicsérettel kezdik társítani a zöld megjegyzéseket, és újra sikert akarnak elérni. Szerethetőbbé válik ezáltal számukra a tanulás, és motiváltakká válnak a gyakorlásra.
2# A zöld toll használata növeli a gyerekek önbizalom szintjét. A lurkók magabiztosabbnak érezhetik magukat, és pozitívabban gondolkodnak elért eredményeikről és így saját magukról is. Míg a piros tolltól hemzsegő füzetek miatt sok gyerek lemond saját magáról is, a zöld toll büszkeséggel tölti el őket, és azt az érzést keltik, hogy értékesek.
3# Ösztönzi az önellenőrzést. A helyes példák zöld színnel történő aláhúzásával a tanár automatikusan a követendő modellekre mutat rá. Ez kiindulópontként szolgálhat a megkülönböztetéshez, és felhívhatja a gyerekeket a hibák kijavítására azáltal, hogy megnézik a jól megoldottakat. Amikor piros tollat használunk, nincs utalás arra, hogy hol keressenek jó példákat.
Természetesen a tanár megemlítheti és megmutathatja a hibákat és azt, hogyan kell azokat kijavítani, de érdemes ezt akkor megtenni, amikor már kialakult egy pozitív és bizalmi kapcsolat a diákkal. A pozitív érzelmekre és a jó példákra való visszajelzések ugyanis növelik a gyerekekben a hosszú távú sikerek esélyeit.