Mi lesz a menő idén?
Nehéz és szinte lehetetlen megjósolni, hogy idén milyen játékok fogják lenyűgözni a gyerekeket. A gyártók mindent beleadnak, kutatnak, fejlesztenek, tesztelnek és reklámoznak, de a végső döntést a kicsik hozzák meg.
Mi nyűgözi le őket? Születnek-e új, évtizedekre szóló kedvencek? Előkerül-e egy rég elfeledett játék új köntösben? A nemzetközi játékpiac meghatározó eseménye a mindig év elején megrendezett Nürnbergi Játékvásár, a Spielwarenmesse. Itt tájékozódtam én is az aktuális trendekről, hírekről, újdonságokról és a karácsonyra várható slágerjátékokról.
Több gyártó is jubileumot ünnepel, és a játékpiacon ilyenkor már elvárás, hogy limitált, évfordulós készleteket dobjanak piacra. Az idén 60 éves LEGO sem tesz másképp. Az elmúlt 60 év ikonikus készleteinek mini változatát készítették el és speciális kocka is bekerült néhány szettbe:
Az idei év másik nagy jubilálója a Hot Wheels. Gondoltátok volna, hogy már 50 éves? Több játékszett és természetesen limitált kiadású kisautók is érkeznek idén. Minden Hot Wheels gyűjtő lázban ég és nyitott szemmel jár idén is, komoly kincsekre lehet akadni.
Térjünk is rá a 7 játéktrendre, ami jellemző lesz 2018-ra:
1) Mert gyereknek lenni jó!
Ösztönösen mindig tanítani szeretnénk valamit gyermekeinknek, ez napjainkra már odáig juttatott minket, hogy elfelejtjük a legfontosabbat. Hagyni őket felhőtlenül gyereknek lenni, stressz, kötelezettségek és felelősség nélkül. A szabad játék arra tanítja a gyerekeket, hogy kevésbé szorongjanak, rugalmasan tudjanak alkalmazkodni és ez által később boldogabb és sikeresebb felnőttek legyenek – végső soron ez is tanítás, csak keretek és szabályok nélkül -. Hagyni kell a gyerekeket csak játszani, időt adni erre, nem sürgetni, engedni, hogy belefeledkezzenek és akkor hagyják abba, amikor ők szeretnék. A szorongás, a depresszió és a figyelemzavar megelőzése miatt is fontos gyermekeinket játszani hagyni.
Idén több játékgyártó, például a Fisher-Price is nagy hangsúlyt fektet kommunikációjában arra, hogy engedjük gyermekeinket gyermeknek lenni! Mókázzunk együtt velük, de hagyjuk, hogy önállóan fedezzék fel a körülöttük lévő világot.
2) Mert bármi lehetsz és álmodozni jó!
A szerepjátékok soha nem fognak kimenni a divatból. Több gyártó is az álmodozásra, a bármi lehetséges mottóra építi idei kínálatát. Például a Barbie Karrierbaba sorozata, vagy új Barbie On the Go játékai, melyekkel már a kislányok se maradnak ki az autópályás játékokból!
A Disney hercegnőit is különböző jó tulajdonságaikat kiemelve szeretnék a gyártók közelebb hozni a kislányokhoz, hogy mindenki a személyiségéhez vagy vágyaihoz legközelebb álló baba bőrébe bújhasson: „Kreatív, mint Aranyhaj” „Bátor, mint Belle” „Kedves, mint Hamupipőke” vagy „Kalandvágyó, mint Ariel”.
Természetesen a szuperhős vonal sem maradhat ki, hiszen ez is ezen a trenden alapul. Fiúk és néhány éve már kislányok is kedvükre képzelhetik magukat kedvenc hősük, Pókember, Superman, Batman és akár Supergirl vagy Batgirl helyébe.
3) Mert kihívást leküzdeni jó!
Nemcsak a felnőttek, már a gyermekek világában is fontossá váltak a kihívások. Az utóbbi években elterjedt, sokszor veszélyes Facebookon és egyéb közösségi oldalakon terjedő kihívásokkal szemben, ezek a kihívások teljesen veszélytelenek. Az idén 50 éves Hot Wheels szerint is a gyerekeket nagyon sok hasznos dologra tanítják a kihívások, magabiztosabbá, kreatívabbá teszik őket és arra tanít, hogy soha ne adják fel. Egy verseny lehet barátságos, ellenfélként kell tekinteni a játszótársa és nem ellenségként.
A társasjátékoknál is megfigyelhető ez a trend, sok játék esetében nem egymás legyőzése a cél, hanem az, hogy együttműködve érjünk el eredményt. Ezek a kooperációs játékok egyre népszerűbbek.
A kooperációs társasjátékok leszámolnak azzal a hiedelemmel, hogy a játékok egymás legyőzéséről szólnak, hisz itt az együttműködés a célunk.
A kooperációs társasjátékok szembemennek azzal a vélekedéssel, hogy a társasjátékok csak egymás legyőzéséről szólnak, hiszen ezekben az alkotásokban pont az együttműködésé a főszerep. A társasjátékok olyan feladatok elé állítják a játékosokat, melyeket egyedül nem tudnának megoldani, csak és kizárólag az összedolgozás és a csapatmunka útján szervezhetik meg úgy erőiket, hogy elérjék a közös győzelmet. A versengés mellett ugyanolyan kihívásokat tartogat a kooperáció, hiszen ugyanúgy kreatív gondolkodásra és erőforrásaink menedzselésére van szükségünk itt is, de játékostársaink ezúttal nem akadályoznak, hanem segítenek abban, hogy együttesen alakítsuk és valósítsuk meg terveinket. (forrás: www.gemklub.hu)
4) Mert kreatívnak lenni jó!
Mi is a kreativitás? Egy problémamegoldási módszer, amikor a korábbi tapasztalatainkon, megszerzett ismereteinken alapuló megoldások csődöt mondanak, akkor jönnek a kreatív módszerek 🙂 Új utakat, új módszereket, új megoldásokat kutatunk. Rengeteg, a lexikális tudáson alapuló kérdésre csak egyetlen helyes válasz létezik, de például matematikában már „Több út vezethet Rómába”.
A LEGO készlettekkel már 1 éves kortól érdemes a gyermekek kreativitását fejleszteni, hiszen ekkor a legfogékonyabbak. A kisebbek a LEGO DUPLO készletekkel kezdhetnek, majd a LEGO Classic és LEGO Creator szettek jelentenek kihívást nekik. Ezekben a készletekben rengeteg színű, formájú kocka és speciális elem található. Minden doboz tartalmaz néhány ötletet, képekkel illusztrálva, de érdemes „magukra” hagyni gyermekeinket és a kockákat, hihetetlen építmények, játékterek és saját mesevilág is születhet egy-egy ilyen alkalommal.
Szerintetek 6 db LEGO kockából hányféle kacsa építhető?
5) Mert alkotni jó!
Idén is folytatódik a homokgyurma és intelligens gyurma őrület. Egyre színesebb és egyre különlegesebb a kínálat. Ez az a játék, amire a 70 éves nagypapa is rácsodálkozik és órákig képes a nappali közepén homokvárat építeni az unokával. 2018-ban a világító homok lesz a legnagyobb trend és a különféle csillámos verziók. Az intelligens gyurmák pedig még több színben jelennek meg a megszokott mágikus tulajdonságokkal (törnek, pattognak, mágnesesek, változtatják a színüket).
6) Mert gyűjteni jó!
2018-ban sem maradunk gyűjthető kedvencek nélkül. Tavaly hozzánk is nagy sikerrel érkezett meg a Hatchimals sorozat első tagja, a keltethető tojás. Idén a kisebb, gyűjthető figurák is megérkeztek, több sorozat is várható a cuki figurákból.
Néhány napja a gyűjthető plüssök is új taggal bővültek, megérkeztek a nyalókába zárt, illatos plüss figurák, a Pikmi Pops is.
Az Enchantimals babák is újabb tagokkal bővültek idén tavasszal, megérkeztek a vízi világ lányai és a nagy, szafari állatok is. Ezek a kedves lányok és imádnivaló állatkáik mindenkit elbűvölnek.
Természetesen minifigurákban sem lesz hiány idén sem. A LEGO több új sorozattal készül, például április 1-től elérhető lesznek a szülinapi minifigurák, de akár póni figurák vagy Shimmer & Shine minifigurái is gyűjthetőek lesznek.
Nem csak a trendi gyűjthető újdonságok lesznek népszerűek idén, hanem a jól ismert sorozatoktól is több újdonság várható. A Sylvanian Families is új családokkal és épületekkel bővül.
7) Mert játszani jó!
2018, a Trutyi, avagy Slime Éve lesz. Felnőttként ne is keressünk ebben értelmet. A gyerekek szeretik és imádni fogják a Slime-ot. Trutyiban fognak fürdeni, nyúlkálni. El kell fogadnunk 🙂
Egy szülő barátabb verziót is kínál a német Craze: banán illatú színváltós fürdőgolyó és fürdő konfetti formájában. Nem trutyi, de valami hasonló 🙂
Már több, mint 5000 játék egy oldalon: BŰBÁJ WEBJÁTÉKBOLT
Mert játszani jó!