A XIX. század végén született Maria Montessori pedagógia módszere napjainkban óriási reneszánszát éli. Az értelmileg sérült gyerekek megfigyelésével olyan, a korát meghaladó fejlesztési metodikát hozott létre, amit napjainkban is sok helyen alkalmaznak. A Montessori játékokkal pedig a gyerekszobába is vihetők Maria zseniális módszerei.
Mindennek van jelentősége
Maria Montessori úgy tartotta, hogy a gyerekek számára biztosítani kell a spontán és szabad tevékenységeket, hiszen bennük még él a cselekvés és a világ felfedezésének a vágya. Tiszteletben kell tartani a gyerekek egyéni fejlődését, hiszen ez egy személyes, belső menetrend szerint haladó természetes folyamat. Nem lehet siettetni, erőltetni, sem bírálni. A sikerek önbizalmat adnak a gyerekeknek, a hibák pedig lehetőséget, hogy kijavíthassák. A Montessori nevelés célja, hogy a gyerekek megtanuljanak önálló döntéseket hozni, ami képessé teszi őket arra, hogy könnyebben megtalálják a helyüket a folyton változó felnőtt világban.
A gyerekek tanulási folyamatainak lépései és a Montessori torony
Maria Montessori tanítási módszerének leglényegesebb elemei a Montessori torony segítségével szemléltethetők.
- Próbálkozás: A kisgyermek előveszi a Montessori tornyot, és elkezd játszani.
- Tapasztalás: Észreveszi, hogy nem stimmel valami, ha csak össze-vissza helyezi a kockákat a toronyrúdra. Eldől például.
- Gyakorlás: Fel akarja építeni a tornyot, ezért újra és újra próbálkozik.
- Ismerkedés: A próbálkozás során felismeri, hogy a kockák különféle méretűek és alakúak.
- Tudás: A gyakorlás ezen a szintjén tudatosul benne, hogy a kockák sorrendiségének jelentősége van. Magától jut el oda, hogy egyedül is fel tudja építeni a tornyot.
A továbbiakban meg szeretnénk osztani pár praktikus Montessori tanácsot, amiket otthon is bevethetsz kisgyermeked fejlesztése során.
- Hagyjuk a gyereket önállóan cselekedni, és biztosítsuk ehhez a szükséges eszközöket.
- A gyerekszoba legyen szellős, rendezett, átlátható, a játékok könnyen elérhetők.
- Ne sietessük a fejlődést.
- Ne vigyük túlzásba a féltést, és hagyjuk hibázni is.
- Utasítások helyett motiváljuk a gyerekeket a tevékenységekben.
- Ha nem érdekli valami a gyereket, ne erőltessük rá. Hagyjuk, hogy a saját útját járja.
- Ne hasonlítgassuk máshoz. Minden gyereknek más a haladási tempója.
- Hagyjuk a gyerekekre a döntést mikor és mivel játszanak.
- Biztassuk a kérdezésre és az ötletelésre.
- Ha tehetjük, valódi tárgyakkal tanítsuk őket.
- Használjunk Montessori ihletésű játékokat.
- Hagyjuk, hogy a gyerek magától jöjjön rá a problémára, és kijavítsa a hibákat.
- Az egészen kis gyerekeknek is legyen saját feladatuk. Például a játékok helyrerakása. Ezzel már egészen kis kortól megtanítható a felelősségtudat.
A Montessori módszer szabadsága nem azt jelenti, hogy mindent megengedünk a gyerekeknek, hiszen a kontroll és a határok megszabása is óriási jelentőséggel bír a fejlődésben. A Montessori szabadság a választás szabadsága, hogy különféle játszási lehetőségeket kínálunk fel, amikből a gyermek maga választhat.
Fejleszd otthon is kisgyermeked, szerezd be a legnépszerűbb Montessori játékokat!