A sémákat gyakran „megismételhető cselekvések/viselkedések mintáinak” nevezik. A korai sémaműveletek a kisgyermekek játékában képezik az alapokat – az előfeltételeket – az olyan későbbi összetett műveletekhez, mint például az olvasás, az írás, az összeadás, valamint az olyan mindennapi műveletek, mint a vezetés vagy a főzés.
A működési sémák azt is lehetővé teszik, hogy a gyerekek megértsék az őket körülvevő tárgyakat, képeket és szavakat. Ezek a figuratív sémák. Például egy kisgyerek felidézheti, lerajzolhatja és szavakkal körül írhatja, mi az az öntözőkanna.
De erre csak akkor lesznek képesek, ha használnak öntözőkannát, vagy láttak már használatban. Első kézből szereznek tapasztalatot az öntözőkanna működéséről.
A tudáshoz szükség van tehát egy figuratív sémára és egy működési tudásra.
A sémák megfigyelése
A sémákat akkor lehet a legjobban megfigyelni, amikor a csecsemők és kisgyermekek lehetőséget kapnak saját játékuk önálló használatára.
A szabad áramlású játékok során forrásokat biztosítanak a gyerekek számára, hogy alkalmazzák a sémáikat, miközben elég időt hagynak nekik és ha szükséges, megfelelő irányítással támogatják őket.
Íme néhány, a kisgyermekek játékában leggyakrabban megfigyelt séma!
Pályagörbe séma
A pályagörbe séma a vonalak iránti érdeklődést (függőleges, vízszintes és átlós) jelenti. Az ezt a sémát a felfedező csecsemőknél lehet jól megfigyelni, amikor rugdosnak, tárgyakhoz nyúlnak, vagy szemmel követik egy felnőtt mozgását.
A nagyobbacska gyerekek szívesen táncolnak és forognak egy sállal, dobálóznak egy labdával, miközben előre, hátra, fel és le mozognak. Örömmel másznak fel egy fára, egy létrára vagy egymásra rakott dobozokra, és lenyűgözőnek találják a magasból ledobott tárgyak esését is. Ezeket a mozgásos sémákat mondókák duruzsolásával összekötve még jobban meg tudják jegyezni.
Bepakol, bezár
Gyakran megfigyelhető, hogy a gyerekek tárolósémákat alkalmaznak. Ilyenkor folyamatosan ki- és beraknak mindenféle dolgokat különféle tárolóedényekbe.
Sok kisgyerek kincses kosarat nevez ki magának, amikbe szalagokat, ruhaneműket, karpereceket, kockákat vagy más különféle méretű eszközöket és játékokat tesznek bele. Ilyenkor saját maguk fedezhetik fel, hogyan töltik ki (vagy nem) a dolgok a tárolódobozokat. Ugyanezt megtehetik úgy is, hogy üvegedényekbe folyadékot, homokot, kavicsot, vagy LEGO kockákat tesznek. Megfigyelik, hogyan töltik ki a teret a különféle méretű és anyagú tárgyak.
Ez egy nagyon értékes készség, éppen ezért jó ötlet, hogy biztosítsd gyermeked számára az ezekhez szükséges eszközöket, hogy szabadon élvezhesse a felfedezés örömét.
Szállítási séma
A szállítási sémában a gyerekek tárgyakat vagy tárgyak gyűjteményét mozgathatják egyik helyről a másikra táskával, babakocsival vagy egy játék teherautóval.
A szállítási séma gyakran azután alakul ki, hogy a gyermek különféle összefüggésekben alkalmazta a pályasémát és a pakolászást, és ekkor e két kompetenciára támaszkodik, hogy feltárja, hogyan lehet ezeket egyszerre végezni. Ezek kombinálásával a gyermek elkezdheti felfedezni az egyik célból a másikba szállított tárgyak mennyiségét, térfogatát, méretét, súlyát és egyéb anyagi jellemzőit. Felfedezi a térbeli tudatosságot, az utazások feltérképezést, a tájékozódást, és elkezdheti az erő, a lendület, a tehetetlenség és a súrlódás észlelését.
A gyerekek úgy tanulnak, hogy bizonyos viselkedési mintákat követnek.
Izgalmas számunkra a felfedezéseik megosztása a szüleikkel, és izgatottak lesznek, ha megsúgjuk nekik, még több kaland vár még rájuk.
Taníts játszva! Mert játszani jó!