- Hirdetés -EnchanTimals babák
Egyéb kategóriaVajon segíti a házi feladat a gyerekeket a tanulásban?

Vajon segíti a házi feladat a gyerekeket a tanulásban?

Készítsd el a házi feladatod! Mondjuk gyakran gyermekeinknek, de milyen jó lenne, ha ez ennyire egyszerű lenne. A tanárok a 19. század vége óta vitatják a házi feladatok előnyeit, az utóbbi években a szülők és a pedagógusok egy része azonban komoly aggályokat vetettek fel az otthoni tanulással kapcsolatosan. Cikkünkben azt boncolgatjuk, hogy vajon segíti-e a házi feladat a gyerekeket a tanulásban.

A feladattudat a gyerekszobában kezdődik

A házi feladat kérdése bonyolult és vitatott terület. Egyfelől meghatározza az iskola működése és politikája, másrészt befolyásolja a tanárok felkészülését. A tanulók és a szülők véleménye megosztott a témában, hiszen vannak, akik támogatják, mások pedig ellenzik vagy túlontúl soknak tartják.

Vannak gyerekek, akik élvezettel vetik bele magukat otthon is az érdekes feladatokba, mert szeretik hasznosan tölteni a szabadidejüket. Mások hanyagul a sarokba dobják iskolatáskájukat, nem gyakorolnak, nem készülnek fel az órai anyagokból. Rendszerint ennek az az egyik oka, hogy hiányzik a megfelelő szülői kontroll, és a kora gyerekkorban megtanult feladattudat.

Azok a gyerekek, akik már egészen kis koruktól tanulják, hogyan tartsanak rendet például a szobájukban, hogyan rendszerezzék játékaikat, nagy eséllyel nem panaszkodnak a házi feladatok elvégzése miatt sem.

Milyen iskolát válasszunk a gyerekünknek?

Szülőként nagy dilemmát okoz az iskola megválasztása, mert kétségeink lehetnek afelől, vajon mennyire bírna gyermekünk egy erősebb általános iskolát. A vélt félelmek miatt ezért sokan átlagos vagy gyengébb iskolaválasztást szorgalmaznak, nem mérve fel annak jövőbeli következményeit.

Kimutatták azonban, hogy az alacsonyabb elvárású iskolákban, főként a társadalmilag-gazdaságilag hátrányos helyzetű tanulók alig, vagy egyáltalán nem készítik el a házi feladataikat. Ennek sajnos hosszútávú hátrányai lehetnek az életben való boldogulásban.

A pedagógusok abban látják a pozitív változás egyik lehetőségét, hogy a mennyiségi házi feladatok helyett minőségi feladatokat adjanak a gyerekeknek függetlenül attól, milyen típusú iskolába járnak. A minőségi és érdekfeszítő feladatok motiválják az alsósokat, de ezek kidolgozására és alkalmazására fel kell a tanárokat készíteni. Nem utolsó sorban olyan módszerekre van szükség, amik megkönnyítik a szülők otthoni szerepét is a tanulásban.

A házi feladat szerepe a felelősségvállalásban

A házi feladat ellenes szülők és pedagógusok az állítják, hogy nincs olyan kutatás, ami egyértelműen bizonyítaná a kapcsolatot a házi feladatok és a gyerekek tanulási teljesítménye között. A lényeg viszont ebben az aspektusban elvész.

Az elhivatott iskolákban a pedagógusok olyan minőségi házi feladatokat állítanak össze, amik segítik a gyerekeket olyan készségek fejlesztésében, amikre idősebb korukban is szükségük lesz. Ezek a feladatok támogatják a felelősségvállalást, és segítik a tervezési és szervezési képességeket.

Alsó tagozatban a gyerekeket könnyű játékos módon megcsípni. Egy tudományos esszé helyett ideális házi feladat lehet egy fogalmazást írni egy kedvenc játékról. A gyerekek ebben a korban még aktívan benne vannak a szerepjátékokban, amikhez a gyerekszoba játékai a legjobb társaik. Miért ne lehetne fogalmazást írni Barbie babáról, aki napjainkban már nem csak szőke és karcsú, hanem tolószékes, különböző bőrszínű vagy éppen foglalkozásai vannak? Sokan meglepődnének azon, hogy szociálisan mennyire érzékenyítő tud lenni egy ilyen feladat, és a gyerekek kreativitása és képzelőereje milyen magasan tud szárnyalni.

És ez a házi feladat legnagyobb értéke, amit, ha megértünk, sikerülhet az ezzel kapcsolatos sztereotípiákat ledönteni.

Ha nagymértékben csökkentenék vagy megszüntetnék a házi feladatokat az iskolában, azzal megfosztanák a gyerekeket számos fontos szokás és készség megtanulásától. Az általános iskola, beleértve az alsó tagozatot, megalapozza a későbbi középiskolai és felsőoktatási eredményességet a mindennapi rutinon és a feladattudaton keresztül.

Milyen a minőségi házi feladat?

A minőségi házi feladat magával ragad és releváns a gyerekek életében. Önállóságot ad és bevonja őket a közösségbe vagy akár a család életébe. Igaz, vannak olyan tantárgyak, mint például a matematika, ahol a gyakorlólapok igen hasznosak a gyakorlás szempontjából, de túl unalmasak. Általában ezeket a házikat nehezményezik leggyakrabban a szülők is.

Más tantárgyak esetében azonban nem feltétlen kell a szülőnek részt vennie a házi feladatok megoldásában ahhoz, hogy a gyerekek jól teljesítsenek. Ezek feltételeinek megteremtéséhez azonban minőségi iskola irányításra, felkészült és nyitott pedagógusokra van szükség.

A csoportos projektfeladatok például nem csak vidámak, de a gyerekek egymástól is tanulnak közben. Gondolkodnak, megoldást keresnek, véleményt formálnak, önállóan gondolkodnak. Tehát fejlődnek. A feladat típusától és az évszaknak megfelelően kint vagy bent is elvégezhető közös „munkákat” meg-meg lehet szakítani egy kis játékkal, vagy délutáni nassolással, amitől nem lesz tanulásszagú a házi feladat.

A tapasztalatok szerint sajnos ezen a téren igen komoly lemaradásban vannak az oktatási intézmények, és ez nem csak hazánkra jellemző. A minőségi házi feladat megtervezése egy óriási kihívás, de szerencsére léteznek pozitív példák is, amikből tanulni.

A koronavírus hatása a tanulásra

A COVID19 vírus okozta karantén és online oktatás egy izgalmas és felfedezésekkel teli időszak is volt egyben. Az ország pedagógusai Facebook csoportokba tömörültek, és elkezdődött a közös és egymást segítő gondolkodás. Egy olyan élethelyzetbe lettünk kényszerítve, amiben a rugalmasság, a kreativitás és az empátia segített át mindenkit a csigalassúsággal vánszorgó hónapokon keresztül.

A pedagógusok hirtelen fejlesztőkkel, coachokkal, pszichológusokkal és szülőkkel kerültek mindennapos kapcsolatba, ami segítette az egymásra hangolódást, egymás problémáinak megértését.

Az online térben felnövő generáció olyan platformokon tanulhatott és informálódhatott, ahol otthonosan mozognak, ezért a legtöbbeknek nem okozott gondot a tanulás és a házi feladat megoldása. Az engedőbb tanárok hosszabb határidőket adtak, így a gyerekek vállán nem volt akkora teljesítménykényszer, sem szűk határidők.

Természetesen a lazább és engedékenyebb tanításnak és számonkérésnek is megvannak a hátrányos oldalai. Ez a fajta oktatás, amibe akaratunkon kívül kényszerültünk, hosszú távon nem megoldás. Ugyanakkor rengeteg kreatív otthontanulási módszert hozott felszínre, amiket érdemes lehet az oktatási tantervbe illeszteni.

A házi feladat, mint összekötő eszköz

Egyes szakértők szerint a házi feladat az otthon és az iskola összekapcsolásának az eszköze. A házi feladat számos üzenetet közvetíthet. Segítheti megismerni a tanárokat a szülőkkel és a családdal. Kimutatható vele a törődés, hogy a gyermek fontos a tanár számára, hiszen lehetőséget teremt a gyakorlásra és az ismeretek elmélyítésére.

Ehhez azonban nélkülözhetetlen a megismerés, és ebbe bizony kell némi energiát tenni a pedagógus részéről. Bár az oktatási rendszer adott, a gyerekek képességei, érdeklődési körei, családi hátterei merőben különböznek. Ezek ismeretének hiányában nem könnyű, szinte lehetetlen mindenki számára minőségi házi feladatot adni.

Modell, ami működhet

Ahhoz, hogy valóban színvonalas, érdekfeszítő és kivitelezhető házi feladatokat kaphassanak a gyerekek, ismerni kell a tanárnak az otthoni lehetőségeket. Amikor egy pedagógus először találkozik az osztályával, lehetne az az első feladat, hogy fotózzák le a szobájukat, vagy azt a helyet, ahol tanulnak.

Lesz, aki íróasztalnál ülve készíti el a háziját a szobájában, más az ágyán hasra feküdve körmöl, megint más a konyhaasztal mellett kuporogva tanul, miközben anyukája a vacsorát főzi. Ezek mind-mind árulkodó jelek, ami alapján könnyebben lehet egyénre szabott színvonalas házikat adni a gyerekeknek.

Egy következő feladat lehetne az, hogy a gyerekek beszéljék át otthon egy szülővel, hogyan fogja megoldani a heti házi feladatait. Hol végzi el, kinek vagy minek a segítségét kéri hozzájuk, mire lesz szüksége és így tovább. Ezekről lehet egy kis fogalmazást is írni.

A képeket és az elképzeléseket egybevetve a tanár – ha akarja – ugyan azt a feladatot többféle képen is ki tudja adni annak függvényében, ki milyen módon tud otthon boldogulni. Egy ilyen modell előnye, hogy személyes, kivitelezhető, és a gyerek és a család szokásaihoz illeszkedik.

Alsó tagozatban ezt a modellt tökéletesen be lehetne illeszteni a tanmenetbe, hiszen a két tanár négy éven át kíséri a gyerekek útját. Ennyi idő alatt a gyerekek is rutint szereznek a tanulásban. Mire felső tagozatba kerülnek, rendelkeznek a megfelelő önismerettel, önbizalommal és felelősséggel, ami az önálló tanuláshoz nélkülözhetetlen.