- Hirdetés -EnchanTimals babák
Egyéb kategóriaVajon milyen hatást gyakorolnak a reklámok gyermekinkre?

Vajon milyen hatást gyakorolnak a reklámok gyermekinkre?

A mai modern fogyasztói társadalmunkban mindennapossá váltak a hirdetések, reklámok és a velük kapcsolatos vásárlásra ösztönző, figyelemfelhívó kedvezmények, nyereményjátékok, valamint egyéb üzleti fogások. De vajon hogyan befolyásolja mindez gyermekeinket, és mi a helyzet a célzottan nekik szánt reklámokkal?

Írásunkban erre keressük a választ, és igyekszünk tippeket adni, miként segíthetsz gyermekednek, hogy megértse, valamint életkorához mérten jól kezelje az ott látottakat.

A reklámok és a fogyasztói társadalom

Laikus szemmel nézve könnyedén megállapítható, hogy a reklámok termékeket, termékcsoportokat, márkákat és egyéb eladni kívánt szolgáltatásokat népszerűsítenek az emberek körében, melyekkel természetesen azt akarják elérni, hogy a közönség vásárlóvá váljon, terméket vegyen és fogyasszon.

Ennek rengeteg pozitív és negatív hatása van. Hisz a reklámok információkat szolgáltatnak, ami segít abban, hogy közelebbről megismerjük a termékeket és tisztában legyünk a piac kínálatával. Ám ezek a blokkszerűen, tévében, interneten, plakátokon és szinte bármilyen felületen megjelenő hírek, hirdetések sokszor nem a valóságot, vagy annak csak egy szeletét tükrözik. Ezt mi, felnőttek már régen megtanultunk, ám gyermekeinknek mindez még újdonság. Ezért ők az egyik legbefolyásolhatóbb csoport, akiket meg lehet célozni a reklámokkal.

A gyerekek és a reklámok

Ezt a témát sok szempontból lehet megközelíteni. Egyrészt azért, mert ezek a típusú reklámok valóban a gyerekek érdeklődési köreit, illetve a nekik gyártott trendi dolgokat mutatják be, vagyis így nézve tényleg nekik szólnak. Másrészt viszont mivel a gyerekeknek legalább tinédzser korukig a szülő vásárol, nyilván való, hogy a szülőket is el akarják érni a reklámokkal. Ám, ahogy sokan mondják az anyákat és apákat a gyerekeiken keresztül lehet leginkább vásárlásra ösztönözni. A mai világban ez hatványozottan igaz, mert sok családban már a legkisebbeknek is van némi beleszólása a vásárlásba.

Ugyanakkor egy érdekes kutatás arra világított rá, hogy a gyerkőcöknek nem is mindig azok a reklámok tetszenek, amiket gyerekszemeknek – és füleknek gyártottak. A kisgyerekeket persze megfogják a játék- vagy édességreklámok, de minden olyasmire felfigyelnek, amiben könnyen megjegyezhető, vagy vicces szlogen szerepel, aminek fülbemászó a dallama, netán állatok, családi pillanatok vagy járművek jelennek meg benne. Így ezekre is fogékonyak lesznek. De jó néhányuknak például a fogkrémeket bemutató reklámok is kedvesek, mert „mosolyognak az emberek”.

A befolyásolhatóság pozitív és negatív iránya

Bárhogyan is vesszük nagyító alá a helyzetet, két dolog biztos: a reklámokat ma már nem tudjuk kikerülni, gyermekeink pedig befolyásolhatóak. De nem csak a reklámok gyakorolnak rájuk befolyást, hanem például a társaik, az óvoda, az iskola, a család és az őket körülvevő felnőttek. Tehát ők leginkább azokat a tárgyakat, játékokat, ételeket vagy élményeket szeretnék megkapni ami a számukra fontos embereknek tetszik. Ezért kell Neked tudatosságra törekedned, és példát mutatnod. Hiszen, ha teret engedsz csemetédnek, ugyanakkor ügyelsz arra, hogy ne vesszen el a túl sok lehetőség között, a reklámok hatása építő jellegűvé is válhat. Viszont, ha már kicsiként elengeded gyermeked kezét és egyedül hagyod a kérdéseivel, akkor nehezen fogja átértékelni a médiában vagy az osztályban hallottakat.

Tippek, hogy a reklámok ne károsan hassanak

Még, ha azok közé a szülők közé is tartozol, akik úgy vélik a reklámok rossz hatással vannak a gyermekekre, a segítségeddel kicsik és nagyok is tanulhatnak belőlük. Ehhez viszont Neked is tudatos vásárlónak kell lenned, és meg kell ismertetned gyermekeddel ennek alapjait. Ehhez adunk most tippeket.

1) Engedd meg csemetédnek, hogy részt vegyen a vásárlásban

Bár sokszor tapasztaljuk azt, hogy gyerekek nélkül gyorsabb és egyszerűbb a vásárlás, olykor-olykor érdemes magaddal vinned a gyerkőcöket, hogy ők is lássák, hogyan zajlik a folyamat, és megszokják az idilli reklámok takarta valóságot.

Valószínűleg alkalmanként a kosárba kerül majd egy-egy apróság, de nem kell megijedned, egy jól bevált módszerrel megtaníthatod szemed fényének, hogy ne akarjon minden édességet a magáénak tudni. Méghozzá választási lehetőséggel.

Már a kis ovis korosztály is felfogja ezt. Sorolj fel neki kettő (eleinte kettőnél semmiképp sem több) lehetőséget, amik közül választhat. Ha elsőre nem tudna dönteni, adhatsz neki tippet, vagy megértetheted vele, hogy lesz másik alkalom, amikor mást is kipróbálhat. Esetleg bevetheted a „Ha egyik sem kell, nem baj. Majd legközelebb választasz.” mondatokat. Ez azt sugallja a gyermeknek, hogy nem történik katasztrófa akkor, ha nem tud választani. Viszont így mindkettő a boltban marad.

2) Próbáljatok ki többféle márkát

A pénztárcádnak és anyagi helyzetednek megfelelően kipróbálhattok hasonló – de nem feltétlenül túlreklámozott – termékeket. Gyermeked ebből is érzékeli majd, hogy az adott dolog éppen ugyanolyan jó vagy finom mint a másik.

Ezt játékok esetén már kicsit nehezebb alkalmazni. Ugyanakkor kis körültekintéssel be lehet vetni. Sőt, ha olyan játékokat keresel, amiket régen Te is szerettél, az még inkább izgalmasabbá teszi a helyzetet, főleg a kicsik számára.

3) Fokozatosan önállósítsd

A következő lépés az, hogy fokozatosan önállóságra neveled. Ha már kisiskolás adhatsz neki saját bevásárló listát vagy akár külön kosarat. Eleinte persze szüksége lesz a segítségedre, mégis úgy érezheti ő dönt. Így szép lassan megtanulja kezelni a pénzt. Bár az első néhány alkalommal érdemes épp annyit a pénztárcájába tenni, ami a dolgaira elég. Ennek köszönhetően rájön majd, hogy miként működik a valóság, és ahogy okosodik, kinyílik a világ iránti érdeklődése, már kevésbé hatnak majd rá a reklámok.

4) Zsebpénz

A zsebpénz kérdése nehéz ügy. Főleg azért, mert nem mindenki engedheti meg, hogy zsebpénzt adjon gyermekének. De, ha vagy olyan helyzetben, hogy alkalmanként megetesd a malacperselyét, érdemes bevetned ezt a módszert. Egy másik lehetőségként esetleg azt, hogy apróbb elvégzett feladatokért kap tőled pénzt. Nem szükséges túl sokat. Ám, ha gyermeked a saját pénzéből vehet meg valamit, azt egészen biztosan jobban fogja értékelni. Abban az esetben még inkább, ha gyűjtenie kell rá.

5) Játszatok és beszélgessetek

Ezt sokszor említjük írásainkban, hiszen a játék és a nyílt kommunikáció sok mindenen segít, és a gyakorlatias nevelés mellett ez is hatékony. Jobban mondva inkább a gyakorlatias nevelés egyik kiegészítő eszköze. A reklámok hatását is enyhítheti, ha beszélgettek és teret engedtek a játékoknak. Például bevonhatjátok a szerepjátékokba azt a szituációt, hogy csemetéd győzzön meg valakit arról, hogy vegyen meg egy adott dolgot. Vagy épp az ellenkezőjét is megtaníthatod. Játékokon keresztül felhívhatod arra a figyelmét, mire ügyeljen, ha valaki meg akarja őt győzni olyasmiről, amiben gyermeked bizonytalan.

+1) A reklámok is tanítanak

Bármennyire is óvjuk gyermekeinket a sok ingertől, be kell, hogy lássuk, még a reklámok is tanítanak. Felkészítik a gyerekeket arra, amibe egyszer úgyis bele kell szokjanak: mert ők is vásárlóvá lesznek, emellett magukról is meg kell tanulniuk gondoskodni. Életünknek pedig része a kereskedelem. Így inkább segíteni kell őket abban, hogy tudatosan döntsenek.

Iratkozzon fel még ma!

Értesüljön elsőként a friss cikkekről

Hetente friss témák, érdekességek

Hitelesen, szülőktől szülőknek

Exkluzív kedvezmények

Videóink

- Hirdetés -Playmobil Webáruház

Legutóbbi cikkek